W
monodramie występuje
Alina Czyżewska
Reżyseria:
Przemek Wiśniewski
Premiera -
październik 2002 r.
"...Alina Czyżewska
to jedna z ciekawszych nieprofesjonalnych
aktorek młodego
pokolenia, jest obdarzona poczuciem humoru i
niewiarygodną
energią.
„Dziewictwo” w jej wykonaniu jest spowiedzią
podlotka uwięzionego
między
dzieciństwem,
a dorosłością.
Jej bohaterka kołysze
się
na kobiecości.
Czyżewska
jest prowokacyjnie niedorosła
i z głębi
swej prowokacyjnej niedorosłości
zadaje niepokojące
pytania o prawdziwy sens tekstu Gombrowicza...”
Biuletyn 28 Reminiscencji
Teatralnych w Krakowie
– marzec, 2003
„...Spektakl Aliny Czyżewskiej
tryskał
niekłamaną,
urokliwą
młodością
i szczerością,
kunsztownym, wręcz
magicznym aktorstwem...”
Marian Szałecki
– OBRZEŻA –
zima 2002/2003
"...Świeżością i swobodą
urzekła widzów Alina Czyżewska w Dziewictwie
według opowiadania Witolda Gombrowicza.
Jasne poprowadzenie opowieści, proste gesty
i rekwizyty wystarczyły do zbudowania
przekonywującej postaci.
Sukces zawdzięcza trafnemu doborowi tekstu
oraz świadomie wykorzystanej naturalności,
połączonej z perfekcją wykonania i ciekawymi
pomysłami teatralnymi..."
Ewa Militowska –
Kordska, SCENA 1/2003
"...co do Aliny Czyżewskiej,
która wypełnia sobą cały monodram, pewność mam
absolutną. Rzadko pojawiają się talenty tak
potężne, tak naturalne. Jakżeż ta dziewczyna
kompletnie nie potrafi kłamać! Przez wszystkie
pieprzne subtelności fraz Gombrowicza idzie tak
lekko, jakby to masło było.
Nie gubi niczego, jest pełna, w każdej sekundzie
jest pełna wszelkich sprzeczności.
Uwodzi, hipnotycznie uwodzi mieszanką jeszcze
dziewczęcego ciepła i już kobiecej gorzkości. I
to, co najważniejsze, jest niebezpiecznie
sensualna. Jak nieskazitelne zdania Gombrowicza,
jak nagle rozpuszczone włosy, jak skóra marząca
o chwili, w której wreszcie zostanie odkryta.
Kobieca dziewczynka, dziewczęca kobiecość,
istotka na kruchej krawędzi. Czy ta istotka może
ocalić? Wątpię, alternatywa nadwiślańska raczej
nie pójdzie droga jasności, raczej pójdzie
droga, po której już dziarsko człapie, droga
mętnych banialuk mianowicie..."
Paweł Głowacki -
DZIENNIK POLSKI NR 8
"...Bohaterka
„Dziewictwa”, przekonana, że ów tytułowy stan
opiera się na nieznajomości jakiejś
niesprecyzowanej wstydliwej tajemnicy, próbuje
ją poznać wszelkimi dostępnymi jej sposobami.
Alina Czyżewska jest w tej roli pełna
zawadiackiego wdzięku.
Swoja niecierpliwość i pragnienie przeniknięcia
granicy poznania silniej niż w słowach wyraża w
zabawie huśtawką.
Za każdym razem, gdy dywaguje o
niesamowitościach, jakie prawdopodobnie się
wokół niej uprawia, gdy żadna dziewica nie
patrzy, wahnięcia zabawki unoszą ją wysoko ponad
głowy publiczności. I choć każdy z listów jej
narzeczonego w całkiem dosłownym sensie ściąga
ją na ziemię, ostatecznie to ona narzuca mu swój
ogląd rzeczywistości, wedle którego kluczem do
rozkoszy jest zanurzenie się we wstręcie. W tej
parodii pokuszenia, gdzie role zakazanego owocu
ma odegrać zabrana psu kość, reżyser doskonale
wyraził jego wewnętrzną sprzeczność: słodycz
oczekiwania na rzecz ohydną..."
Pola Sobaś - OPCJE NR
49, „PŁEĆ REMINISCENCJI”
"...aktorka z
bezpretensjonalnością i ujmującym wdziękiem
wcieliła się w postać dorastającej panienki,
pełnej niepokoju, miotającej się pomiędzy
wynikającą z niewiedzy niewinnością a chęcią
zrozumienia i poznania. Czy naprawdę dziewica
jest "naczyniem niewinności"?
Czy raj i Bóg istnieją, a może są to tylko
pojęcia zmyślone na potrzeby ludzi?
Co kryje się za murem, którego ona, Alicja, nie
powinna na razie przekraczać? Na naszych oczach
bohaterka dokonuje wyboru i postanawia zajrzeć
za ów mur. Ale wtedy właśnie gaśnie światło i
kończy się spektakl..."
Magdalena Sasin -
GAZETA WYBORCZA - sierpień, 2003
|
Spektakl
był prezentowany:
- Ogólnopolskie Spotkania Amatorskich Teatrów
Jednego Aktora - Zgorzelec - czerwiec, 2002 - II
nagroda
-
Ósme
Słodkobłękity
- Zgierz - wrzesień,
2002 - nagroda aktorska
- Ogólnopolskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora
- Wrocław
- listopad, 2002 - I nagroda
i szczebel do kariery dla Aliny Czyżewskiej
- Spotkania Teatralne - Teatr im. J.Osterwy -
Gorzów - grudzień,
2002
- Biesiada Teatralna – Horyniec Zdrój – styczeń,
2003 – nagroda aktorska
- Alchemia Teatru - Gry z Gombrowicza - Kraków -
grudzień,
2002
- OKNA – Szczecin – luty, 2003
- Ogólnopolski Turniej Sztuki Słowa
„Czy to jest kochanie” – Elbląg
– marzec, 2003 –
I nagroda
- Reminiscencje Teatralne – Kraków – marzec,
2003
- Kontrapunkt – Szczecin – kwiecień,
2003 – nagroda dla najlepszego spektaklu
offowego Pąk Magnolii
- Festiwal THE BEST OFF – Gdańsk
– kwiecień,
2003
- Festiwal
Teatrów Jednego Aktora w Chebie - Czechy - 2003
- Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONFRONTACJE
- Lublin - październik, 2004
- 6 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego
Aktora w Moskwie - Rosja - październik, 2004
- 1 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego
Aktora w Wołgogradzie - Rosja – październik,
2004
- Wiejski Festiwal Sztuki - Strzelewo - lipiec,
2006
-
VII
Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski - Radom
- październik, 2006 - nagroda dla najlepszej
aktorki festiwalu oraz nagroda w pierwszym
konkursie na monodram gombrowiczowski
- Ogródek Poetycko-Teatralny - Olsztyn -
czerwiec, 2007
- Teatralny Spichlerz - Olsztyn - lipiec 2010
|
Fot.
Przemek Wiśniewski |
|