aktualności
spektakle
galeria
historia |
|
|
|
|
|
Obsada:
Alina Czyżewska,
Joanna Miszczuk, Katarzyna Pielużek, Ewa Wruk,
Konrad Stala, Przemek Wiśniewski, Ignacy
Żytkowski
Muzyka: Ewa
Dubicka
Scenografia:
Zbigniew Siwek
Reżyseria:
Przemek Wiśniewski
Premiera -
Międzynarodowy Festiwal Teatralny MASKI w
Poznaniu - listopad 1999 r.
„...Rzeczywistość, w której żyjemy jest
absurdalna - to zdanie często powtarza się jako
punkt wyjścia różnych wydarzeń mniej lub
bardziej artystycznych. A może nie tylko ta, w
której żyjemy, może po prostu rzeczywistość JEST
absurdalna i trzeba umieć to dostrzec i opisać.
Bez naiwnego obrażania się na tę, być może
głęboką, prawdę o naszej egzystencji. Jakoś
trzeba szukać sobie miejsca w tym świecie, bo
przecież nie znamy innego. |
W spektaklu "Radosny żywot głupka" karykaturalny
i niezbyt zrównoważony psychicznie demiurg
stwarza świat, mężczyznę i kobietę - na miarę
swoich możliwości - niedbale, od niechcenia. I
nic już nas dalej nie dziwi - ani to, że jabłko
z rajskiego drzewa zastępuje guma do żucia, ani
to, że wypędzeni z raju trafiają wprost do domu
wariatów, ani to, że pani psycholog spokojnie
mogłaby się zamienić miejscem ze swoimi
pacjentami. Przed naszymi oczyma przewija się
błyskotliwa i szaleńcza pogoń obrazów i scen -
próba amatorskiego teatru świrów, którzy nie
mogą się zdecydować, czy grać "Kubusia
Puchatka", jasełka, "Hamleta" czy "Kordiana";
wycieczka do muzeum jak dalekie echo szalonej
wyprawy pacjentów szpitala psychiatrycznego z
"Lotu nad kukułczym gniazdem", klasa szkolna
spędzona do teatru na spektakl "Pana Tadeusza" i
strzelająca z procy do pijanego aktora, a na
koniec bal w domu wariatów, na który zaproszona
zostaje publiczność - w końcu wszyscy jesteśmy
mieszkańcami-pacjentami tego świata, w którym
niepodzielnie rządzi absurd.
W spektaklu pojawiają się też echa naszego tu i
teraz - dobiegający z głośników głos ojca
Rydzyka zapowiadającego pogadankę na temat
nerwicy natręctw i fobii, wyborcza piosenka
Samoobrony. To puszczanie oka do publiczności
nie wydaje się w przedstawieniu konieczne, i bez
tego wiemy już, że świat zwariował.
W przedstawieniu nie ma scenografii, przestrzeń
jest uboga wręcz nędzna, skromne światło, muzyka
tylko jako znak i takie same kostiumy, rekwizyty
zredukowane do minimum. Teatr ubogi, a jednak
bogaty - wszechogarniającą energią młodych
aktorów - wyrazistych, błyskotliwie
przeistaczających się z postaci w postać,
rewelacyjnie panujących nad warsztatem,
bezpretensjonalnych - myślę, że nie jeden
profesjonalny teatr mógłby pozazdrościć
"Kreaturom" pięciu tak utalentowanych artystów.
Przekonuje mnie w tym spektaklu jego prostota i
skromność, brak ozdobników, minimum formy,
maksimum treści. Każdy gest, ruch służą czemuś,
nic tu nie jest przypadkowe. I jestem pewna, że
twórcom spektaklu naprawdę o coś chodzi, że mają
coś istotnego do powiedzenia, co wcale nie
zdarza się zbyt często w alternatywnym teatrze,
również w tym, który prezentowany jest w głównym
programie Malty. I rzecz być może najważniejsza
- Teatr Kreatury gra dla publiczności, potrafi
nawiązać z nią natychmiastowy, bliski kontakt.
Niestety, często oglądając spektakle
maltańskiego Offu miałam wrażenie, że doskonale
mogłyby się obejść bez widzów - byłoby to z
pożytkiem dla obu stron. Niewątpliwie przyznanie
Offeusza teatrowi z Gorzowa będzie pożyteczne
również dla nas widzów - mamy gwarancję, że za
rok, już w głównym programie festiwalu zobaczymy
nowe, zapewne jeszcze lepsze przedstawienie
teatru, który ma coś do powiedzenia...”
Ewa Wanat - GAZETA WYBORCZA - czerwiec, 2002
|
Spektakl
był prezentowany:
- III Międzynarodowy
Festiwal Teatralny MASKI – Poznań
– listopad, 1999
- III
Ogólnopolski Festiwal Teatrów Studenckich WYJŚCIE
Z CIENIA – Gdańsk
-
listopad, 1999
-
nagroda główna
- Eksploracje Teatralne – Suwałki
– grudzień,
1999
- XXI Biesiada Teatralna – Horyniec Zdrój –
styczeń,
2000 – Złota
Misa Borowiny za najlepszą
reżyserię
dla Przemka Wiśniewskiego
i za najlepszą
kreację
aktorską
dla Aliny Czyżewskiej
oraz Talerz Biesiadny Króla Jana, czyli nagroda
publiczności
- Teatr Lubuski -
Zielona Góra - marzec, 2000
- 25 Międzynarodowy
Festiwal Teatralny - KRAKOWSKIE REMINISCENCJE
TEATRALNE
-
Kraków
-
marzec, 2000
- Szóste Słodkobłękity
- Zgierz - kwiecień,
2000 - nagroda im. Tolka Spanowskiego za
najbardziej interesującą
propozycję
aktorską
dla Aliny Czyżewskiej,
wyróżnienie
aktorskie dla Konrada Stali
oraz nagroda za
przygotowanie i realizację
przedstawienia dla Przemka Wiśniewskiego
- I Ogólnopolski Festiwal Teatrów Niezawodowych
- Ostrów Wlkp. - maj, 2000 - Grand Prix
za najlepszy
spektakl oraz muzykę
i reżyserię
-
I Ogólnopolski
Festiwal Prywatnych Szkół Aktorskich - Poznań
- czerwiec, 2000
- II
Festiwal Małych
Form Teatralnych WINDOWISKO - Gdańsk
-
październik,
2000 - nagroda za spektakl oraz nagroda za
kreację aktorską dla Aliny Czyżewskiej
-
Gorzowskie Spotkania Teatralne – Gorzów –
październik, 2000
- Łódzkie Spotkania Teatralne – Łódź – grudzień,
2000 – nagrody za kreacje aktorskie dla Aliny
Czyżewskiej i Ignacego Żytkowskiego
- Barlineckie
Lato Teatralne – Barlinek - sierpień, 2001
- III Gryfińskie Spotkania Teatralne KARTON –
Gryfino - październik, 2001
- Teatr Cogitatur – Katowice – październik, 2001
- Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA –
Poznań – czerwiec, 2002 - nagroda dziennikarzy
OFFEUSZ
- Święto Kielc – Kielce – wrzesień, 2002
- Festiwal Horyzontalny - Chodzież - kwiecień,
2003
- Festiwal Sztuki Współczesnej - Białystok -
czerwiec, 2003
- Letni Ogród
Teatralny - Katowice - sierpień, 2003
- Hartowanie Teatrem - Bytom - wrzesień, 2003
-
XXV Biesiada Teatralna - Horyniec Zdrój - luty,
2004
- 6 Ogólnopolski Festiwal Teatralny Bramat -
Goleniów - wrzesień, 2004
|
|
Fot.
Sławek
Sajkowski |
|
|
|
|
|