aktualności    spektakle    galeria    historia
 
Obsada: Alina Czyżewska, Joanna Miszczuk, Katarzyna Pielużek, Ewa Wruk, Konrad Stala, Przemek Wiśniewski, Ignacy Żytkowski

Muzyka:
Ewa Dubicka
Scenografia: Zbigniew Siwek
Reżyseria:
Przemek Wiśniewski

Premiera -
Międzynarodowy Festiwal Teatralny MASKI w Poznaniu - listopad 1999 r.

„...Rzeczywistość, w której żyjemy jest absurdalna - to zdanie często powtarza się jako punkt wyjścia różnych wydarzeń mniej lub bardziej artystycznych. A może nie tylko ta, w której żyjemy, może po prostu rzeczywistość JEST absurdalna i trzeba umieć to dostrzec i opisać. Bez naiwnego obrażania się na tę, być może głęboką, prawdę o naszej egzystencji. Jakoś trzeba szukać sobie miejsca w tym świecie, bo przecież nie znamy innego.

W spektaklu "Radosny żywot głupka" karykaturalny i niezbyt zrównoważony psychicznie demiurg stwarza świat, mężczyznę i kobietę - na miarę swoich możliwości - niedbale, od niechcenia. I nic już nas dalej nie dziwi - ani to, że jabłko z rajskiego drzewa zastępuje guma do żucia, ani to, że wypędzeni z raju trafiają wprost do domu wariatów, ani to, że pani psycholog spokojnie mogłaby się zamienić miejscem ze swoimi pacjentami. Przed naszymi oczyma przewija się błyskotliwa i szaleńcza pogoń obrazów i scen - próba amatorskiego teatru świrów, którzy nie mogą się zdecydować, czy grać "Kubusia Puchatka", jasełka, "Hamleta" czy "Kordiana"; wycieczka do muzeum jak dalekie echo szalonej wyprawy pacjentów szpitala psychiatrycznego z "Lotu nad kukułczym gniazdem", klasa szkolna spędzona do teatru na spektakl "Pana Tadeusza" i strzelająca z procy do pijanego aktora, a na koniec bal w domu wariatów, na który zaproszona zostaje publiczność - w końcu wszyscy jesteśmy mieszkańcami-pacjentami tego świata, w którym niepodzielnie rządzi absurd.

W spektaklu pojawiają się też echa naszego tu i teraz - dobiegający z głośników głos ojca Rydzyka zapowiadającego pogadankę na temat nerwicy natręctw i fobii, wyborcza piosenka Samoobrony. To puszczanie oka do publiczności nie wydaje się w przedstawieniu konieczne, i bez tego wiemy już, że świat zwariował.

W przedstawieniu nie ma scenografii, przestrzeń jest uboga wręcz nędzna, skromne światło, muzyka tylko jako znak i takie same kostiumy, rekwizyty zredukowane do minimum. Teatr ubogi, a jednak bogaty - wszechogarniającą energią młodych aktorów - wyrazistych, błyskotliwie przeistaczających się z postaci w postać, rewelacyjnie panujących nad warsztatem, bezpretensjonalnych - myślę, że nie jeden profesjonalny teatr mógłby pozazdrościć "Kreaturom" pięciu tak utalentowanych artystów.

Przekonuje mnie w tym spektaklu jego prostota i skromność, brak ozdobników, minimum formy, maksimum treści. Każdy gest, ruch służą czemuś, nic tu nie jest przypadkowe. I jestem pewna, że twórcom spektaklu naprawdę o coś chodzi, że mają coś istotnego do powiedzenia, co wcale nie zdarza się zbyt często w alternatywnym teatrze, również w tym, który prezentowany jest w głównym programie Malty. I rzecz być może najważniejsza - Teatr Kreatury gra dla publiczności, potrafi nawiązać z nią natychmiastowy, bliski kontakt. Niestety, często oglądając spektakle maltańskiego Offu miałam wrażenie, że doskonale mogłyby się obejść bez widzów - byłoby to z pożytkiem dla obu stron. Niewątpliwie przyznanie Offeusza teatrowi z Gorzowa będzie pożyteczne również dla nas widzów - mamy gwarancję, że za rok, już w głównym programie festiwalu zobaczymy nowe, zapewne jeszcze lepsze przedstawienie teatru, który ma coś do powiedzenia...”
Ewa Wanat - GAZETA WYBORCZA - czerwiec, 2002
 

Spektakl był prezentowany:
- III Międzynarodowy Festiwal Teatralny MASKI – Poznań – listopad, 1999
- III Ogólnopolski Festiwal Teatrów Studenckich WYJŚCIE Z CIENIA – Gdańsk - listopad, 1999 - nagroda główna
- Eksploracje Teatralne – Suwa
łki – grudzień, 1999
- XXI Biesiada Teatralna – Horyniec Zdrój – stycze
ń, 2000 – Złota Misa Borowiny za najlepszą reżyserię dla Przemka Wiśniewskiego i za najlepszą kreację aktorską dla Aliny Czyżewskiej oraz Talerz Biesiadny Króla Jana, czyli nagroda publiczności
- Teatr Lubuski - Zielona Góra - marzec, 2000
- 25 Mi
ędzynarodowy Festiwal Teatralny - KRAKOWSKIE REMINISCENCJE TEATRALNE - Kraków - marzec, 2000
- Szóste Słodkobłękity - Zgierz - kwiecień, 2000 - nagroda im. Tolka Spanowskiego za najbardziej interesującą propozycję aktorską dla Aliny Czyżewskiej, wyróżnienie aktorskie dla Konrada Stali oraz nagroda za przygotowanie i realizację przedstawienia dla Przemka Wiśniewskiego
- I Ogólnopolski Festiwal Teatrów Niezawodowych - Ostrów Wlkp. - maj, 2000 - Grand Prix
za najlepszy spektakl oraz muzykę i reżyserię
-
I Ogólnopolski Festiwal Prywatnych Szkół Aktorskich - Poznań - czerwiec, 2000
- II Festiwal Małych Form Teatralnych WINDOWISKO - Gdańsk - październik, 2000 - nagroda za spektakl oraz nagroda za kreację aktorską dla Aliny Czyżewskiej
- Gorzowskie Spotkania Teatralne – Gorzów – październik, 2000
- Łódzkie Spotkania Teatralne – Łódź – grudzień, 2000 – nagrody za kreacje aktorskie dla Aliny Czyżewskiej i Ignacego Żytkowskiego
- Barlineckie Lato Teatralne – Barlinek - sierpień, 2001
- III Gryfińskie Spotkania Teatralne KARTON – Gryfino - październik, 2001
- Teatr Cogitatur – Katowice – październik, 2001
- Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA – Poznań – czerwiec, 2002 - nagroda dziennikarzy OFFEUSZ
- Święto Kielc – Kielce – wrzesień, 2002
- Festiwal Horyzontalny - Chodzież - kwiecień, 2003
- Festiwal Sztuki Współczesnej - Białystok - czerwiec, 2003

- Letni Ogród Teatralny - Katowice - sierpień, 2003
- Hartowanie Teatrem - Bytom - wrzesień, 2003
- XXV Biesiada Teatralna - Horyniec Zdrój - luty, 2004
- 6 Ogólnopolski Festiwal Teatralny Bramat - Goleniów - wrzesień, 2004

 

 

Fot. Sławek Sajkowski

kontakt  ::  Przemek Wiśniewski, tel. 789 128 114, kreatury@interia.pl